قطعات یدکی دیزل

بوش

معمولاً به تعداد پیستونهاي یك موتور بوش در داخل بلوک سیلندر قرار دارد.بوش سیلندر مي تواند یكي از سه مدل خشك (DRY)تر(WET) و یا بوش مادر(Bore Parent)باشد كه شكل آنها در زیر دیده مي شود.بیشتر بوش هاي موجود در موتورهاي دیزل به صورت تر مي باشند زیرا به راحتي قابل تعویض هستند این بوش ها به وسیله یك نشیمنگاه در بالا و یا دو یا چند اورینگ در پائین آب بندي مي شوند. این مدل بوش قابل تراش نبوده و سایز داخل آن فقط به صورت استاندارد مي باشد بوش هاي خشک و مادر قابل تراش بوده و مي توانند خارج از سایز استاندارد به صورت 25 یا 50 و 100 مورد استفاده قرار گیرند

 

پیستون

پیستون دیزل ژنراتور قطعه ای استوانه ای شکل در موتور است.
بر اثر نیروهای حاصله از فرایند احتراق در داخل محفظه سیلندر حرکت رفت و برگشتی انجام می­دهد.
پیستون دیزل ژنراتور در واقع قطعه متحرک محفظه احتراق می­باشد. بخش ثابت محفظه احتراق سرسیلندر نام دارد.
پیستون دیزل ژنراتور ها عموما از آلیاژ ریخته گری آلومینیوم با خصوصیات هدایت الکتریکی عالی و وزن کم ساخته می­شوند.
هدایت الکتریکی خاصیتی از ماده است که امکان انتقال حرارت را فراهم می­کند.
آلومینیوم هنگام گرم شدن منبسط می­شود، و به همین جهت می­بایست رواداری کافی را برای حرکت آزادانه آن در داخل سیلندر پیش بینی نمود.
رواداری ناکافی می­تواند باعث قفل شدن پیستون در داخل سیلندر گردد.
رواداری بیش از حد نیز می­تواند باعث افت کمپرس و افزایش سر و صدای پیستون گردد.
اجزای پیستون دیزل ژنراتور عبارتند از تاج پیستون، گژن پین و سوراخ گژن پین، دامن، رینگ فشاری پیستون و شیار مربوطه و رینگ روغنی. تاج پیستون (سر پیستون) سطح فوقانی پیستون (بالاترین نقطه نسبت به سرسیلندر) است.
که حین عملکرد موتور تحت نیروها و دماهای بسیار شدید قرار دارد.
سوراخ گژن پین سوراخی سرتاسری است که در دو طرف جانبی سر پیستون امتداد دارد.
و عمود بر جهت حرکت پیستون ایجاد شده و محل قرار گیری گژن پین است.
گژن پین شافتی تو خالی است که انتهای باریک دسته شاتون را به این قطعه متصل می­سازد.
دامن پیستون نزدیک ترین قسمت آن به میل لنگ بوده است.
باعث می­شود پیستون حین حرکت داخل محفظه سیلندر در مسیر صحیح حرکت کند.

 

رینگ

واژه رینگ برگرفته از یک کلمه انگلیسی پیستون که به همان شکل اصلی در زبان فارسی رایج شده و معنای آن حلقه است. این عبارت در اصطلاح به حلقه های فلزی گفته می شود که در روی پیستون قرار می گیرند. رینگ های پیستون از جنس چدن خاکستری ساخته می شوند زیرا فلزی است مقاوم که در برابر گرما حساسیت کمی از خود نشان می دهد و در ضمن دارای قابلیت ارتجاعی خوبی است. تعدا رینگ ها در هر پیستون بسته به نوع موتور و تراکم مورد نظر از سه تا پنج و گاهی تا هفت رینگ متغیر است. موتورهای بنزینی معمولی به ندرت دارای بیش از سه تا چهار رینگ هستند اما موتورهای دیزلی معمولا دارای پنج تا هفت رینگ در هر پیستون هستند.

 

یاتاقان

در موتور هر جایی که دو سطح داشته باشد از یاتاقان استفاده می شود این نوع یاتاقانها را یاتاقانهای استوانه ای می گویند زیرا مانند یک استوانه دور یک شفت گردنده قرار می گیرد چون لنگهای میل لنگ اجازه نمیدهند که یاتاقانها مانند یک بوش کامل مدور وارد محورهای ثابت و متحرک میل لنگ شوند لذا این بوشها به صورت دو قطعه نیم دایره ای ساخته می شود

ساختمان یاتاقان

پوسته یاتاقان از فولاد یا برنز ساخته شده است این فولاد استحکام و مقاومت لازم را به یاتاقان می دهد
در روی این قسمت یک یا چند لایه مواد یاتاقانی به ضخامت چند هزارم اینچ قرار گرفته است علت استفاده از مواد نرم در یاتاقان این است که در صورت تاثیر عوامل خارجی فقط مواد یاتاقانی از بین میرود و میل لنگ سالم خواهد ماند یاتاقانها دارای شیار روغن بوده و این شیار روغن را در تمام سطح یاتاقان
پخش می کند

شاتون

شاتون قطعه‌ای است که پیستون را به میل لنگ متصل می‌کند. این قطعه تا حد امکان سبک ساخته می‌شود. ولی در عین حال به اندازه لازم سخت و محکم می‌باشد. برای تامین شرایط فوق معمولا شاتون را از جنس فولاد می‌سازند این استحکام برای شاتون ضروری است چرا که می‌بایست ضربات ناشی از احتراق ا تحمل کند (نیرویی که در زمان قدرت روی پیستون وارد می‌شود،) بوسیله شاتون به میل لنگ منتقل می‌گردد
همانگونه که می‌دانید در موتورهای پیستونی حرکت ایجاد شده در اثر سوختن ماده سوختنی به شکل بالا و پایین رفتن پیستون می‌باشد. لیکن ما در استفاده از قدرت موتورها به توان چرخشی نیاز داریم. جهت تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت چرخشی در موتور از شاتون و پس از آن از میل لنگ استفاده می‌شود

 

لرزه گیر

لرزه گیرها یا ضربه گیرهای مابین دیزل ژنراتور و شاسی و یا لرزه گیر زیر شاسی دیزل ژنراتور

در بازار صنعتی ایران به لرزه گیر دیزل ژنراتور ، نامهای دیگری نظیرلرزه گیر موتور ، ضربه گیر لاستیکی، لرزه گیر لاستیکی، دمپر لاستیکی، بالشتک لاستیکی نیز گفته میشود . ضربه گیر دیزل ژنراتور معمولا مابین دیزل ژنراتور در زیر پایه های دیزل و ژنراتور و برروی شاسی دیزل ژنراتور قرار میگیرد تا حداکثر ارتعاشات کارکرد سیستم دیزل ژنراتور را جذب کند .انواع لرزه گیر لاستیکی زیر دستگاه دیزل ژنراتور نصب میگردد و منجر به کاهش انتقال ارتعاشات دیزل ژنراتور به زمین و فوندانسیون میگردد.با توجه به ابعاد و وزن انواع دیزل ژنراتور لرزه گیر های دیزل ژنراتور در شکلها و ابعاد گوناگون طراحی و ساخته میشوند .پارامتر اصلی در انتخاب سایزضربه گیر لاستیک لرزه گیر زیر شاسی دیزل ژنراتور میزان وزن دیزل ژنراتور میباشد.

لرزه گیر اگزوز خروجی دیزل ژنراتور (اکاردئونی اگزوز)

لرزه گیراگزوزدیزل ژنراتور برای جذب تغییرات انقباض ناشی از گرما و انقباض سیستم های لوله خروجی و سیستم های اگزوز طراحی شده است. انواع لرزه گیر اگزوز دیزل ژنراتورساخته شده توسط مجموعه صنعتی کاشانی، بگونه ای طراحی و ساخته میگردد که با جذب  ارتعاشات حرکتی اگزوز،کمترین میزان حرکت را به دیزل ژنراتور انتقال دهد و عملکرد کلی سیستم اگزوز کشی را بهبود دهد. معمولادرجه فشار معمولی برای لرزه گیراگزوز ، بسته به دما های گوناگون  1 بار میباشد. انواع لرزه گیرهای اگزوزدیزل ژنراتور همراه با فلنچ های مربوطه از 1 اینچ الی 6 اینچ باتوج به قطر ورودی اگزوز طراحی و تولید میگردد.

لرزه گیر اگزوز دیزل ژنراتوررا به شکلهای گوناگون نظیر لرزه گیر اگزوز دو سر فلنچ، لرزه گیر اگزوز یک سرفلنچ، لرزه گیر اگزوز یکسر جوش، لرزه گیر اگزوز دو سر جوش  توسط مجموعه صنعتی کاشانی طراحی و تولید میگردند . برای اندازه های کوچکتر ، اغلب می توان گلوئی های مورب حلزونی اگزوز استفاده نمود و با استفاده از گیره های باند یا گیره های درایو کرم انرا ایمن کرد . لرزه گیر اگزوز می تواند حرکات محوری و جانبی را به تنهایی یا به صورت ترکیبی جذب کند .

لرزه گیر اگزوز به دو صورت یک جداره و  دوجداره  موجود بوده که  نوع دو جداره خاصیت عایق حرارتی بودن راداراست . در دماهای بالا یا در جایی که سرعت جریان دود خروجی اگزوز بسیار زیاد باشد ، لرزه گیر اگزوز دو جداره توصیه میگردد زیرا ضمن کمک به یکنواختی جریان خروجی دود  به کاهش درجه حرارت مناظر در مفصل انبساط نیزکمک کند. لرزه گیرهای اکاردئونی اگزوز نه تنها در دیزل ژنراتور بلکه در طیف گسترده ای از مصارف نظیر اگزوز توربین گازی ، واحدهای نیروگاهی، سیستم های دریایی، صنایع نفت و گاز استفاده می شود.انواع لرزه گیر اکاردئونی دیزل ژنراتور را میتوان طبق سفارش  برای هر نوع نیاز و برنامه خاص طراحی و ساخت.

مزایای استفاده از لرزه گیر اکاردئونی  اگزوز دیزل ژنراتور چیست؟

ضربه گیر اکاردئونی اگزوز در در برابر خوردگی و دما مقاوم است و از سوی دیگر لرزه اگزوزدیزل ژنراتور  ارتعاشات و نوسانات حرکتی را جذب میکند.وزن سبک و عملکرد انعطاف پذیر لرزه گیر اگزوزمنجر به کاهش بارهای روی آویزها و تکیه گاههای لوله خروجی اگزوز شده حرکات ارتعاشی را جذب میکنند.